L'ORNITONIGMA

diumenge, 7 de setembre del 2014

Comença el festival de rapis!


El mes de setembe és especialment il·lusionant per un ornitòleg. Milions d’ocells viatgen des de les seves zones de cría de l’hemisferi nord fins les terres que els acolliran durant l’hivern. Algunes es quedaran per les nostres contrades, altres però volaran més enllà del tròpic o encara molt més lluny. Ho fan seguint autopistes invisibles a l’ull humà i utilitzant estratègies tan diverses que el seu estudi ha generat rius de tinta.

Existeixen llocs privilegiats on aquest fenòmen es manifesta en la seva màxima expressió: Estaca de Bares a Galícia per les aus marines, l’Estret de Gibraltar al sud de la península per les aus planejadores o el Delta de l’Ebre per limícoles, són alguns llocs on es pot gaudir d’aquesta meravella.

Jo tinc la fortuna de viure al costat d’una carena de serres pròximes al litoral que conformen una via migratòria prou important per a miles de rapinyaires. Quan s’apropa la temporada ja sento una mena de negit i un impúls irrefenable d’enfilar-me a la nostra atalaia i observar el cel. Dic nostra, perquè comparteixo aquests moments amb els meus amics. Comparteixo l’adrenalina del descobriment, els coneixements, l’incertesa devant algunes observacions, i perquè no també l’avorriment. L’Espinal és un lloc humild, on els “rapis” acostumen a passar alt i lluny, però no penseu que això és un handicap, contrariament és una font permanente d’aprenentage.



Dissabte i diumenge hem fet una bona pila d’hores d’observació, ha estat un tastet, un preludi del que està per venir, un tastet que ens ha brindat la possibilitat de veure 1 àguila percadora, 1 àguila marcenca, más de 28 arpelles, 2 esparvers cendrosos, al menys 4 aligots vespers, no menys de 5 esparvers vulgars, algun astor, pocs xoriguers, diversos falcons mostatxuts, 1 falcó de la reina i un falcó pelegrí.

Falco tinnunculus
Femella adulta de Circus pygargus
Juvenil de Circus pygargus
Falco subbuteo

That's all folks! Ja aniré explicant com evoluciona la temporada que acaba de començar.

Fins aviat!


2 comentaris:

jordi ha dit...

Hola, molt bó el blog, una pregunta: a quin lloc vas a mirar la migració de rapis??
Jo vaig al Turó de la Magarola, a Collserola, hi solc anar cada dia. També tinc un blog:
http://naturasensevehicle.blogspot.com.es/
També hi tinc les dades i algunes fotos.

Un salud!!

Jordi

Ocells del Barcelonès i rodalies ha dit...

Gràcies Jordi, me’n alegro que t’agradi. Jo normalment vaig a mirar la migració de rapis a L’Espinal. Està a la serralada Litoral per sobre de Dosrius. Aquest any hem tingut moments molt bons. Restes convidat, si algún dia et ve de gust, restes convidat.

Molt interessant el teu bloc. L’he afegit a la meva pàgina.

Salut!

Quique