L'ORNITONIGMA

dijous, 13 de setembre del 2007

Desembocadura del ríu Besòs, 11/09/07

Malgrat tractar-se d'un dia festiu i sabent que tant les vores del riu com la platja, estarien plenes de gom a gom, vaig decidir recòrrer l'ultim kilòmetre i mig del riu abans de la seva arribada al mar. Tres dies abans, en una visita exprés, hi vaig veure alguna limícola i el dia anterior a Ca l'Arana (Baix Llobregat), n'hi era ple d'elles. Evidentment el Besòs, no és Ca l'Arana, però de vegades també sorprén i amb unes perspectives tan bones...

Entre la desembocadura i el pont de l'autopista, hi vaig contar: 16 Charadrius dubius, 3 C. hiaticula, 2 adults de Pluvialis squatarola (veure foto d'un dels exemplars), 1 Calidris ferruginea jove i 1 C. alpina jove, un jove de Tringa totanus i 1o Actitis hypoleucos (un jove en la fotografia); i encara hi romania el jove d'Arenaria interpres (tot un rècord tenint en compte la gran pressió humana d'aquest indret).


Arenaria interpres

Pluvialis squatarola

Actitis hypoleucos

Al llarg del recorregut, molt pocs passeriformes. Res estrany amb la gran quantitat de gent que hi havia per tot arreu. No obstant això, hi vaig poder veure alguna cosa interessant, como ara un mascle de Motacilla falva spp. flavissima (veure foto), o una femella de Luscinia svecica. A més, alguns migrants típics d'aquesta època: Acrocephalus scirpaceus, Sylvia communis, S. atricapilla, Phylloscopus trochilus, Muscicapa striata. El millor, però, encara estava per venir.


Motacilla flava flavissima

Darrerament acostumo a fer el camí de tornada per una zona ajardinada del carrer Olímpic que va paral·lela al ríu. Alimentant-se a les branques d'unes pollancres, hi vaig descobrir una Buscarla que inicialment vaig determinar com del gènere Acrocephalus. La observació, tot i que dificultosa per l'actitud esquiva de l'ocell, va ser bastant bona en els moments en què el podia veure. Vaig poder extreure aleshores un bon grapat de detalls (plomatge, veu, estructura), i després de analitzar-los detingudament a casa, vaig arribar a la conclusió que es tractava d'un Hippolais pallida. Vaig intentar fotografiar-lo, però va ser impossible. Què hi farem!