Normalment parlo d’ocells en aquest blog, però
avui parlaré de nens i nenes que surten a estudiar la natura. Això és el que
han fet aquesta jornada els meus alumnes de 5è de Primària. Hem visitat la
conca del riu Besòs per comprovar in situ
les diferències entre el tram alt d’un riu, el tram mitjà i la seva
desembocadura al tram baix. També la seva flora i fauna. En arribar a l’escola
després d’un llarg dia de camp, els he demanat la seva opinió sobre la sortida.
Intuïa la seva resposta, però no esperava que ho fessin amb tanta contundència,
cosa que m’ha agradat especialment. Els hi va semblar avorrida i estaven una
mica desabuts. Com és això? −vaig pensar. Jo la vaig gaudir molt. Us imagineu fer classe al
costat d’un torrent d’aigua, amb pit-rojos parlotejant i merles cridaneres sota
un sostre de fulles tremoloses? Alguna cosa havia passat. Intentem esbrinar-la. I aquí va la meva reflexió. Abans, però, deixeu-me que faci una breu descripció
dels escenaris.
El torrent
La jornada va començar a la riera de Martinet,
un petit curs fluvial que baixa cap a Aiguafreda a la comarca d’Osona. Feia
fred, el lloc era ombrívol, però ple d’estímuls excitants. Hi van arribar
després d’una petita caminada sota un bosc ple de sorolls. Allí van treure les
seves fitxes, van escoltar les explicacions molt interessants de la monitoria,
van observar arbres propis d’un bosc de ribera i descobrir els
macroinvertebrats que habiten aquelles aigües tortes, gèlides i transparents.
El pont
Era ja el mig dia quan van seure a sobre d’un
pont que travessava el riu Congost, a prop de Granollers. Un indret
representatiu del que és el tram mitjà d’un riu. La zona ja està més
humanitzada. És molt visible l’impacte de l’acció humana. Van seure i escoltar. Van inferir les diferències entre
aquest tram mitjà i el tram alt que havien visitat abans. Van mesurar la
temperatura de l’aigua, com havien fet al torrent, per tal de comparar-les. Van
escoltar la història de les espècies exòtiques vegetals, el seu impacte i el
maneig que se’n fa. Van apuntar a les seves fixes. Van veure alguns ocells a un
dossier de fotografies. Es van emocionar amb una cuereta blanca que voltava per
una platja de còdols una mica allunyada. Després es van aixecar i tots plegats
vàrem anar a dinar.
La desembocadura
La desembocadura del riu Besòs va ser l’última parada del recorregut. Van escoltar la història del riu, de la seva
degradació i del seu procés de recuperació (naturalització?). Van veure un
bernat pescaire, molt majestàtic, aturat sobre una roca de l’escollera. També un
martinet blanc, pescant i volant (com els agrada veure volar als ocells!). Aquí
ja no van omplir les seves fitxes, perquè anaven curts de temps. Van continuar
escoltant, encara que alguns miraven el riu (estaven distrets, no els
interessava l’explicació o potser observaven?).
Nens decebuts
Avorrit, feixuc, divertida la primera
activitat.... Aquests van ser els comentaris que més van repetir en fer la seva
valoració. “És que no ens deixaven fer res!” −es queixaven alguns. “Podíem
buscar animalots” −proposaven altres. “Volia fer un recorregut. No mola només mirar!” −deien alguns. Van surtir contents i amb il·lusió i van tornar... Com
van tornar? Que cadascú posi el adjectiu que millor s’ajusti.
Mentre escrivia el text, el verb que més es
repetia era escoltar. Escoltar està bé i es necessari. Us puc dir que al
principi escoltaven activament, estaven interessats. Però si només es queda en
això, passen a ser agents passius d’un procés que de mica en mica veuen més
allunyat i no el senten com a propi, no el fan seu. Necessiten (volien) tocar, buscar, investigar, moure’s. Una
sortida al camp no es poc quedar en un diàleg (desequilibrat) entre
monitors/mestres i alumnes. Si és així no deixa de ser un llibre de text en un
altre format, una conferència a la que no volen (ni estan preparats per) assistir.
Ells volen ser agents actius, descobridors, investigadors de camp,
col·leccionistes d’emocions (“Mireu, allà camina una cuereta blanca”. “La veig,
la veig!”). Volen participar de l’acció, ser actors de l’episodi que s’està
desenvolupant davant els seus ulls, integrar-se a l'escenari. Si volem futurs ciutadans compromesos amb
la conservació i la defensa de l’entorn natural, els hem de donar
l’oportunitat. I el camí està en la acció, no com a simples receptors
d’informació.
Aquesta és una reflexió espontània i ràpida a
partir d’una experiència. Els que us dediqueu a l’Educació ambiental
inciteu-los a interaccionar amb l’entorn. No us preocupeu si es mollen o es
taquen amb fang, si surten del camí o s’aturen per mirar una èruga que travessa
el corriol. Estan desitjant fer-ho. Si els pares protesten, el tutor (jo) ja s’encarregarà
de tranquil·litzar-los i explicar-lis els perquès.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada