L'ORNITONIGMA

dimarts, 3 de maig del 2016

La Tordera, el morell xocolater i la desconservació

No és la primera vegada ni serà l’última que em manifesto en favor dels petits humedals que més mal que bé resisteixen malmesos arreu del litoral català. Entre els Aiguamolls de l’Empordà a Girona i el Delta del Llobregat a Barcelona, estan el delta de la Tordera i la desembocadura del Besòs. És del primer del que vull parlar en aquesta entrada.

Dels 8 km2 que ocupa el delta, la major part està ocupada per usos agrícoles extensius. Tot així en aquelles parcel·les sense conrear és possible veure migradors aturats durant les temporades de pas. Aquesta pressió no només es limita a la plana deltàica, la zona de la desembocadura, capaç d’acollir moltes espècies de limícols, ardeids, làrids, anàtides i altres ocells aquàtics, pateix tota mena de perturbacions. Campings d’amanyada legalitat disparen la freqüentació humana, propietaris de gossos irresponsables trenquen la tranquilitat de l’espai, fins i tot és possible veure quads o motos de trial circulant pel bell mig de la llera. Tot això passa a un espai declarat com a EIN (Espai d’Interés Natural), integrat en una zona ZEPA (Zona d’especial Interés per a les Aus), que compta amb un PEIN (afegiu Plan a EIN). Un despropòsit majúscul sobre un indret, que viu l’ostracisme de l’Administració i del cos d’agents Rural de la comarca (no hi ha gaire diferència entre trucar-los o no trucar-los, que jo sàpiga, mai venen). Malgrat tot, aquest espai tan agredit, encara pot acollir ioies de la nostra fauna, com ara el morell xocolater (Aythya nyroca), o una de les millors poblacions reproductores de corriol petit (Charadrius dubius) de tot Catalunya.

Corriol petiot

A finals d’abril, vaig trobar un mascle de morell xocolater alimentant-se a la desembocadura. Estava una mica lluny, i ho comprenc, l'acompanyava un ànec blanc (Tadorna tadorna), altre espècie singular al país.


   

2 comentaris:

RICARDO RAMOS SANCHEZ ha dit...

Estoy totalmente de acuerdo con el apunte de la desconservación de nuestros humedales, en especial los más pequeños. Tenemos en lugar un primer problema llamado "educación ambiental" que se basa en otro mayor "educación" a secas. Le gente no observa estos espacios como lugares donde mantener un respeto. Incluso poner carteles sin vigilancia aumenta la curiosidad de algunos que se preguntan que habrá allí y qué puede encontrar. El segundo problema es la desidia de las administraciones implicadas que tan solo en algunas ocasiones realizan un mínimo esfuerzo. En otras es nulo. Se observa el sancionar por pisar una duna o asustar aves como poco justificable por muchos responsables, cuando nadie se lo plantea cuando alguien excede la velocidad máxima con su coche y luego lo multan. Situación similar viví en les Basses d'en Coll en Pals cuando hace unas semanas tuve que visitarlas a primera hora de la mañana a las 7h00'. Allí encontre 5 espátulas que volaron ipsofacto, no por mi sino por un perro suelto que saltó al agua y las asustó y que llevaba el dueño.
También hay que hablar de otros espacios en teoría más preservados como el delta del Llobregat donde la educación ambiental de escuelas se ha convertido en masiva y donde algunos monitores ni aleccionan ni dan ejemplo de estar en silencio, espantando a las aves. Pero ya se sabe, a veces el político mide el éxito natural de un espacio en el numero de visitantes y no en las mejoras de las poblaciones de aves reproductoras, por ejemplo. Y cada vez más a vamos a peor...

Ocells del Barcelonès i rodalies ha dit...

Estoy bàsicamente de acuerdo contigo, y como profesional de la educación me pregunto, ¿qué estamos haciendo mal?