L'ORNITONIGMA

dilluns, 17 de desembre del 2007

Charadrius morinellus a Lleida

El passat 2 de desembre es van localitzar a la Timoneda d'Alfès (Pla d'Urgell, Lleida) un grup de 13 Charadrius morinellus, dels quals vuit van ser relocalitzats el dia 15 (veure aquí). Ahir vaig deixar de banda l'ornitologia urbana i vaig apropar-me fins Alfès per tal de gaudir d'aquesta espècie i d'altres pròpies d'aquests hàbitats esteparis. Amb un fred que pelava, vaig arribar a la timoneda i a cop de telescopi vaig escombrar tots el camps que l'envolten. A última hora de la tarda, quan pensava que ja no els hi trobaria, vaig topar amb el grup. Tanmateix, només restaven quatre dels primers 13 exemplars que conformaven l'estol inicial.
Aquest corriol, propi de les tundres del nord d'Europa i Àsia i que també es resprodueix a algunes serralades (al Pirineu català ho va fer a la dècada del 1990), és de presència regular a la Plana de Lleida durant els passos migratoris, especialment durant la migració post-nupcial. Aquesta citació podria tractar-se, doncs, d'un cas de migració tardana o bé, si romanen a la zona la resta de l'hivern, d'una estada hivernal -ens trobaríem, llavors, davant la primera (crec) dada d'hivernada de l'espècie a Catalunya-.
Tot seguit podeu veure un conjunt de fotografies dels diferents exemplars mentre s'alimentaven a un camp conrreat (crida l'atenció la docilitat de l'espècie, ja que els exemplars van acostar-se a distàncies molt curtes; sense moure'm d'un punt vaig poder observar-los i fotografiar-los amb força tranquil·litat:






A més dels corriols pit-rojos, a un camp molt proper, hi havia quatre daurades Pluvialis apricaria descansant.



A destacar, d'altra banda, una important volada de gangues, 38 exemplars que descansaven molt a prop d'on a l'agost del 2004 vaig veure una femella amb la seva llocada i d'altres adults (veure última fotografia).

Mascle de Pterocles alchata

Femella de Pterocles alchata amb el seu poll.