L'ORNITONIGMA

dilluns, 3 de desembre del 2007

Gavines a Blanes (Girona)

Ahir a la tarda vaig fer una visita a Blanes (Girona), per tal de veure gavianes i gavians de ben a prop. Molta gent els hi porta menjar i estant força acostumades a la presència humana, tot i que sempre està el graciós que no troba un altre entreteniment que no sigui espantar els estols de làrids. Ahir, de fet, vaig tenir "quatre paraules" amb un d'aquest individus.
Doncs bé, la platja estava ple de gavines. La majoria Larus ridibundus, de les quals vaig comptar fins 647 ex. Entre elles, hi havia algún exemplar adult fent muda activa cap al plomatge d'estiu, una mica d'hora considerant que aquesta muda parcial té lloc principalment entre finals de gener i març, i tot i que hi ha exemplars que comencen a mudar a finals de desembre, alguns estaven en els últims estadis del procès. Per exemple l'exemplar de la fotografia.


Laru ridibundus mudant a plomatge d'estiu.

Barrejades amb la gavines rialleres, vaig veure diverses gavines capnegres Larus melanocephalus. En total vaig censar 8 adults, 1 exemplar de 2n hivern i 4 exemplars de 1r hivern.

Larus melanocephalus adult (al centre).

Larus melanocephalus de 2n hivern.

En menor número, al voltant d'uns vuitanta, compartien platja els gavians argentats Larus michahellis. Un d'ells, adult, portava una anella de lectura a distància de color negre amb dígits blancs amb el codi NA1T a la pota esquerra, mentres a la dreta duia una anella metàl·lica que tants sols vaig poder llegir parcialment. Pel tipus d'anella i el codi utilitzat, diria que es tracta d'un exemplar anellat a les Illes Medes (Girona). El 8 d'octubre vaig veure un altre exemplar anellat a aquesta col·lònia.
El 6 de desembre, des de l'ICO, en Raül Aymí, en confirma que l'exemplar va ser anellat a les Illes Medes (L'Estartit-Torroella de Montgrí, Girona) i recolalitzat en sis ocasions a l'abocador de Solius (Llagostera, Girona).

Larus michahellis marcvat amb anella de PVC

Finalment, la tarda la vaig arrodonir amb la relocalització de la Larus atricilla adulta que va ser vista a la desembocadura de La Tordera el 10/11/07 i el 15-16 i 26 de novembre (Birding Catalonia) al mateix port de Blanes. Sembla que es tracta del mateix exemplar (familiarment conegut com "Atze") que va recalar a Blanes en els darrers anys. Tot seguit teniu fotografies de l'ocell descansant al port de Blanes.